mandag den 30. maj 2011

Kærlighed

Kærlighed
kærlighed er meningen med livet
kærlighed overvinder alt
Hvorfor er den kærlighed så fantastisk?
Indrømmet - kærligheden kan give vinger og en følelse af lykke
Men ingen optur uden nedtur
knuste hjerter og sorg

"jeg er intet uden dig" er et kraftigt udsagn sagt med kærlighedens ord, men i mine ører lyder det mere som om der bliver sagt, at kærligheden gør mennesker uselvstændige, man bliver ikke et helt menneske med en anden, men giver den ene halvdel af sig selv væk så man mister sin værdi hvis den anden forsvinder.
"Jeg har intet at leve for uden dig" smukke ord der beskriver den store kærligheden fra en til en anden, ment som en beskrivelse af hvor vigtig en person kan være. Det jeg hører er ansvaret for den enes liv givet videre til en anden. Hvis du går tager du mit liv væk, du er ansvarlig for at holde mig i live. kærlighedserklæringen bliver den respirator som holder den ene i livet, og lægger byrden på den andens skulder.
kærligheden er et ord der skal dække mange følelser og behov, der findes ikke ren kærlighed, der findes forelskelse - kemikalier i hjernen. kærlighed er poeternes opfindelse, et eventyr som man kan læse om men ikke finde i den virkelige verden. Der findes tryghedsbehov, pengemangel, frygt for det uvisse, ignorance, naivitet, lukkede øjne, ideer om det perfekte liv, glansbilleder, løgne.

Alt dette betyder ikke at jeg ikke træt på kærligheden, jeg tror den i samme omfang som ondskab, engle og dæmoner. skyggebilleder og håb som er en del af menneskeligheden.
Jeg tror på det når folk siger de elsker en, for det meste. Jeg mener det selv når jeg siger ordene.
Men jeg nægter at ligge mit liv i kærlighedens hænder, ingen er alt for mig, ingen er hele mit liv. jeg er mit liv, og jeg besidder selv evnen til at fuldende dette liv. Jeg har ikke et behov for at skubbe ansvaret over på et uhåndgribeligt begreb.
Kærligheden findes. Kærligheden er smuk. kærlighed bringer glæde.
Men der er så meget mere.

En kærlighed jeg tror på og er heldig at have i mit liv lige nu, er den kærlighed jeg kan give til en, og få igen. En som ligner mig på så mange punkter at det somme tider kan skræmme mig. Ham som får mig til at smile, ham som kæmper hvad han kan for at få det til at lykkes. det kan ikke forklares. De siger modsætninger mødes, han er ikke min modsætning, tværtimod, men måske er det det jeg har brug for lige nu.
Den kærlighed består af forelskelse, af behovet for at føle sig elsket, beundret, værdsat og værdig. Den har reddet mange mørke dage.
En anden kærlighed som er vigtig for mit livs velbefindende, er kærligheden mellem veninder. En som altid skriver og spørger hvordan det går, en som altid ved det når det ikke går godt, en der altid kommer og forsøger at trøste og opmuntre. En som selv kommer når hun har det skidt og der er sket noget. En som forstår mig og er min stille men altid trofaste klippe. En som altid smider alt hvad hun har i hænderne, en jeg altid vil gøre det samme for.
---- Sometimes all you need is one--- <3 Tak

familiens kærlighed er en kraftfuld ting, der finder man ubetinget kærlighed, og nogen som vil kæmpe med uanede kræfter for ens velbefindende. Nogen som altid er der.
Min familie er utrolig vigtig for mig, denne kærlighed kan aldrig tages fra mig.

I forlængelse af familiens kærlighed, og min sammenligning med kærlighed og narko i udsagnet "ingen optur uden nedtur" vil jeg afslutte med en smertens kærlighed. Kærligheden er et stof vi alle er afhængige af, men det er ikke det eneste stof der findes. det ved mange, og mange benytter gerne erstatningen ofte.
For nylig oplevede venner og familie kærlighedens smerte da en ung dreng sagde farvel til livet alt for tidligt. jeg kendte ham ikke, men jeg ser kærlighedens enorme kraft i øjnene på dem som har mistet. Jeg håber andre vil "nøjes" med kærlighedens stof og ikke følge samme vej, en vej som drejede ned af mørke stier.
"Englene smiler og de græder dine tårer"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar